Vid produktionen av din nya hemsida har du noggrant tänkt igenom innehållet. All information om dina tjänster eller produkter är relevant och tydlig.
När Google – som är en sökmotor – läser av din sida är det i första hand texterna som är viktigast. Men även andra element som exempelvis bilder med alternativ text och korta videofilmer kan vara till god hjälp för att uppnå en högre placering.
Kundens perspektiv och positiva signaler
Det är viktigt att du alltid ser din hemsida utifrån dina kunders perspektiv. Informationen som efterfrågas måste vara tydligt presenterad. Strukturen ska vara uppbyggd så att det är enkelt att hitta och navigera till informationen som eftersöks. Framför allt måste informationen vara aktuell, relevant och lättläst. Sammantaget gör detta att dina besökare hittar rätt, blir nöjda och förhoppningsvis även vill länka till din sida från till exempel sociala medier och specifika forum. När din sida blir länkad ger det mycket positiva signaler till sökmotorerna och därmed hamnar du högre upp.
Aktuell och trovärdig
Följer du de här enkla tipsen är du på god väg att få en bättre placering på sökmotorernas listor. Men återigen, det är en lång väg att gå som kräver både arbete och tålamod. Mitt sista tips för den här gången är att uppdatera mera!
Håll alltid din sida aktuell. Ta alltid bort gammal information, så att dina besökare vet att det som står att läsa på sidan också är det som gäller. Inaktuell information skapar bara osäkerhet och därmed upplevs din sida som mindre trovärdig.
Som sagt, det är många olika faktorer som hjälper dig och din sida att placeras högst upp på sökmotorerna. Jag återkommer med fler tips i kommande nyhetsbrev. Vill du veta mer eller behöver hjälp med att analysera din nuvarande sida är du välkommen att höra av dig.
Lycka till!