Per Rosendahl driver designbyrån Create Remain i Gamla Stan.
Sedan fyra år tillbaka sitter Per Rosendahl på CREATE/REMAIN som är en renodlad grafisk designbyrå. Pers bestämda uppfattning är att det måste finnas en genomgående linje i all kommunikation.
– Det handlar om igenkänning. I all design måste det finnas en röd tråd som avspeglas i allt, från visitkort, utskick, butiks- och mässmaterial till webben och sociala media.
Han framhåller att det är mycket viktigt att alltid lyssna på kunden och inte bara leverera design och formgivning från ett byråperspektiv.
– Min bestämda uppfattning är att man måste hålla örat emot rälsen. Ibland räcker det med en varsam uppfräschning av det övergripande uttrycket. Ett bra exempel är vad vi gjorde för Arboga Pastej, som är Sveriges mest sålda leverpastej. Här var det fråga om att modernisera den grafiska identiteten och samtidigt behålla igenkänning av det sedan länge inarbetade varumärket på förpackningarna. För andra företag kan det givetvis en fråga om att skapa en helt ny grafisk profil.
Höga kvalitetskrav
Pers uppfattning är att tryck är en av grundpelarna i en designbyrås värld. Idag är han övertygad om att digitaltryck fungerar utmärkt i de flesta sammanhang där offsettryck tidigare var en självklarhet.
Han säger att han blev överbevisad om att digitalt tryck även passar för avancerade trycksaker och uppfyller de höga kvalitetskrav som byrån ställer.
– Det var Henrik Bergkrantz som övertygade och omvände mig.
Per säger att han har ett stort förtroende för honom och att samarbetet alltid har fungerat mycket bra.
– Henrik är en problemlösare och han har hittills aldrig missat en leveranstid även om tidsmarginalerna ibland är mycket snäva. Han håller vad han lovar. Det är enkelt att arbeta med honom, eftersom han har kontakterna om det så gäller en rollup, mässmaterial eller trycksaker. BMD Agency och Henrik finns alltid så nära som på ett telefonsamtals avstånd. Jag sätter också stort värde på hans uppfinningsrikedom. Många gånger ser jag honom som ett betydelsefullt nav. För en byrå och andra uppdragsgivare sparar han tid, något som alltid är värdefullt.