Henrik

Henrik

Trender i den digitala världen

  • Undersökningar från YouGov visar att 87 % av internetanvändarna litar lika mycket på recensioner online som på vänner och familj och att 4 av 5 är beredda att ompröva sitt köpbeslut till följd av en negativ recension
  • Köpare av TV-reklam skulle kunna nå 56 % fler kunder genom att parallellt även annonsera på Youtube då 2/3 av alla youtubeanvändare kollar på Youtube samtidigt som man kollar på vanlig TV
  • En undersökning gjorde på 800 webbplatser och 800 biljoner besökare visar att växande varumärken (i termer om ökad trafik till webbplatsen) får i snitt 1,3 ggr fler besökare från betalt sök än webbplatser/varumärken som inte växer
  • Konkurrensen att få sitt e-post läst är stor då vi i snitt får 125 mail/dag. Idag öppnas nästan hälften, 47%, av all e-epost på telefonen, enligt en undersökning genomförd av WhoIsHostingThis.com
  • PWC lanserade en studie som belyste ett antal ”digitala personas” dvs. målgrupps-kategorier utifrån graden av digital acceptans och digitalt stöd i besluts/köpprocessen (kraftigt förenklar uttryck – vill man vara strikt kategoriskt kan man säga att ytterligheterna är en ”65plussare” och en ”20-åring”) Det som var det intressanta i PWC:s studie var att redan år 2020 kommer andelen ”nya” beslutsfattare (dvs. de med en hög digital acceptans och hög grad av digitalt stöd) att vara fler i beslutande ställning än ”traditionalisterna”
  • Datorn ersätter inte mobilen, vi rör oss inte mot antingen eller. Trenden är att vi rör oss mellan våra enheter. PostNord ser i sin analys, många kontakter och köp initieras i mobilen men slutförs först när man kommit hem till en stationär/bärbar dator där bildskärm och mus ger bättre förutsättningar att skapa sig en helhetsbild inför ett köp/kontakt (källa ehandelsbarometern Q2 2016)

Sammanfattat av Fredrik Rosenborg, försäljningschef på Brandson. fredrik.rosenborg@brandson.se

DELA DETTA INLÄGG

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på print
Dela på email